MUTIARA CATERING & EVENT by Mutiara Success Sdn Bhd

Wednesday, October 28, 2009

Makanan habis?? (Part II)

Okay.. Sekarang Kita Cerita Bila Makanan Habis.. What To Do..? Eh Dah Habis Katering Balik Lah Kan..?
Haha.. Takdelah Kami Kejam Sampai macam Tu Kan... Ok Ini Prosedur Bila Makanan Dah Nak / Habis...

  1. Kami akan minta tuan rumah melantik seseorang sebagai 'Wakil Tuan Rumah' / Wedding Planner (Jika Anda Direct Dengan Wedding Planner). Ingin saya tekankan di sini.. Sebenarnya.. jika anda salah pilih 'WTR' ni.. macam2 masalah boleh timbul.. Ok,balik kepada cerita.. kami hanya akan berurusan dgn WTR/WP ni. Kami akan buat laporan ttg makanan selang beberapa ketika / ketika makanan dah mula menampakkan 'ketidakcukupannya'..
  2. Ok,let's say makanan dah nak habis.. dan kami dah pun beritahu dgn WTR/WP, itu adalah tugas diorang pula, untuk tentukan apa yang nak dibuat.. kat sini selalunya WTR/WP ni salah langkah. Kenapa? Selalu yang terjadi pada kami, bila kami dah beritahu WTR/WP ttg makanan yang semakin berkurangan, mereka akan hanya mendiamkan diri tanpa berbuat apa2 tindakan lanjutan. Antara jawapan yang selalu kami terima :  "Okay.. Okay.." atau "Cukup tu..Cukup tu..". Kalau dah org yang sepatutnya menjaga majlis dah cakap macam tu nak kami cakap apa lagi kan? HARAP MAKLUM YA... Kami TIDAK AKAN memberitahu tuan rumah hanya bila makanan sudah habis. TIDAK SAMA SEKALI. Kami akan beritahu dari masa ke semasa ttg situasi makanan pada WTR/WP. Selalu sangat kami dipersalahkan bila masalah ni berlaku walhal bukan salah kami.
  3. Apa yang kita boleh buat..? Contoh, jika ayam yang dah nak kurang.. kita boleh 'lari' ke kedai dan beli ayam goreng ke,sebarang lauk lain untuk dijadikan lauk ganti.. atau jika nasi yang dah kurang.. kita boleh masak nasi putih / beli nasi putih di kedai yang berhampiran.. Sbb kami takkan tunggu sehingga makanan habis langsung dan baru nak beritahu pada WTR/WP. Kat sini,untuk selamatkan diri, WTR/WP ni akan beritahu tuan rumah,yang pihak katering tak beritahu pasal makanan dah kurang.. Best kan..? ;p (Ini benar2 berlaku). Sebagai contoh, pada pukul 2pm,staff sudah nampak akan masalah mungkin terjadi (makanan tak cukup), dia akan segera update pada WTR/WP dan beri advice/pendapat ttg apa yang patut dibuat. Terserah pada WTR/WP utk ikut pendapat atau tidak saja. Selain dari itu,kami tidak akan berbuat apa2.
  4. Nasihat / pandangan saya, jika anda buat di rumah, sediakan beras dalam 10 - 20 kg / ayam yang dah siap dipotong dalam 2-3 ekor.. sebagai 'Back-Up' sekiranya nasi / lauk dah nak habis.. Jangan masak dulu.. masak bila wakil kami / WTR agak nasi / lauk agak macam tak mencukupi buat tetamu yang masih ramai lagi datang.. baru kita masak nasi dan goreng ayam.. Kalau nak senang pegi je beli kat kedai.. Cuma terus terang,kos akan bertambah berkali ganda.
  5. Jika anda buat di dewan (kawasan yang jauh dari rumah) , dekat2 majlis.. cari kedai2 makanan yang berdekatan dgn majlis dan cuba tanya mereka sekiranya mereka boleh menjadi back up anda..
  6. Kami juga akan berbincang / bertanya WTR/WP sama ada kami boleh tutup 1 buffet, untuk cover makanan (kalau tak nak tutup kami tak ada masalah, cuma makanan akan nampak kurang di meja buffet) . Dan hanya DENGAN PERSETUJUAN WTR/WP (kami akan assumed mereka dah consult dengan tuan rumah dan tuan rumah setuju) , barulah kami akan tutup satu buffet.
  7. Ada juga sesetengah tuan rumah yang bila makanan dah habis akan keluarkan makanan mereka sendiri (diorang dah ready backup), beritahu pada kami dan kami akan sediakan ruangan bg meletakkan makanan mereka. Cuma yang tak sedapnya bila ada sesetengah tuan rumah suka letakkan makanan semalam sebagai ganti.. Alasan, sayang tak habis.. kami ok je.. cuma kalau dah basi pun nak letak di buffet apa kes..?
  8. Dalam sesi perbincangan akhir,kami akan membantu sedaya upaya untuk memastikan perjalanan majlis berjalan lancar tanpa masalah tidak cukup makanan ini. Jadi bagi pelanggan yang mempunyai bajet yang agak 'ketat' kami akan sarankan untuk mengurangkan / menambahkan hidangan2 tertentu. Contohnya : kurangkan daging dan gantikan dengan nasi/ayam.. Atau lain2.. Atau just membuat tambahan pada hidangan2 tertentu. Contoh : hanyak tambah nasi + ayam (dengan charge yang berpatutan).. Insyallah ok.. 
Harapnya dengan entry kali ini dapat memberikan kita sedikit pelajaran dan pengetahuan.. Entry ini tiada niat untuk memburukkan sesiapa,hanya sebagai teladan buat kita semua.. Cuma sedikit nasihat pada bakal2 pengantin di luar sana.. Dengarlah kata2/nasihat/pendapat vendor2 anda kerana mereka lebih berpengalaman dalam menguruskan majlis perkahwinan anda. Perbincangan amat perlu dan dari situ kita boleh bertukar2 pendapat dan pandangan. Dan jika anda TIDAK mahu mendengar pendapat dan pandangan vendor. Ketika majlis berlakunya masalah yang telah pun diutarakan oleh vendor sewaktu sesi perbincangan,janganlah pula anda terus menyalahkan vendor tanpa mengkaji dulu punca masalah kerana mungkin masalah itu datang dari kedegilan dan 'kebodohsombongan' anda sendiri yang tidak mahu menerima nasihat (maaf kata2 agak keras tapi ini adalah kenyataan)


Tuesday, October 27, 2009

Makanan Habis?? (Part 1)


 Kenapa ini boleh terjadi?
  1. Pelanggan Silap Membuat Kiraan Tetamu. Sebagai Contoh.. Kad yang diedarkan adalah sebanyak 500 keping kad. Pihak kami selalunya akan mencadangkan tempahan dikira mengikut kiraan : Jumlah Kad x 2 + 100 / 50 pax = Jumlah Tempahan
  2. Acapkali juga pelanggan salah budget. Contohnya 1 kad kahwin diberikan untuk 1 department/jabatan. Macam mana nak kira tu..? Jemputan mulut ke mulut juga sebenarnya boleh membawa kepada permasalahan di atas. Seeloknya kami cadangkan jemputan melalui kad. Jika hendak juga membuat jemputan melalui mulut atau 1 kad 1 jabatan, seeloknya buat catatan bagi memudahkan membuat tempahan. Tak lupa juga invite secara laman social. Bloggers yang ramai followers juga.
  3. Kenduri 2 belah pihak / 2-3 pasangan. (Rujuk pada masalah 1+2)
  4. Tetamu makan lebih dari yang sepatutnya. Saya sendiri selalu membuat observation di meja buffet (kalau tak percaya anda boleh cuba.. ;p ) .. ada sesetengah tetamu yang tak segan silu beratur semula di meja buffet dan tambah makanan.. Ada juga yang kadang2 ambil lauk 1 pinggan dan meratah di meja makan.
  5. Juga pelanggan 'terlupa' mengira bilangan tetamu kanak-kanak. Kerana kanak2 juga makan. 
  6. Tetamu yang tak diundang/dikira. Ini selalu terjadi buat pasangan yang salah seorangnya dari negeri jauh.. Manakala kawan2 dari sekitar kawasan pasangan yang 1 lagi.. Lebih2 lagi kalau pasangan berkongsi 1 kad jemputan ( 1 kad 2 belah pihak ).. Akan ada kawan2 yang akan memilih kawasan yang lebih dekat dgn mereka. Sebagai contoh : Si A orang kl, dan si B orang terengganu, dan kawan2 kebanyakannya di kl.. Peratusan kawan2 si B untuk datang ke majlis si A adalah tinggi.. Dan di A pula tak terfikir pun nak mengira tetamu macam ni..
  7. Lokasi majlis. Selalu kami akan ada masalah (tak cukup makanan) di kawasan flat/kawasan awam. Sbb bila kita buat di kawasan sebegini.. Jarang orang akan tunggu jemputan, dan tetap akan turun bila nampak kenduri kendara. Makan free kan.. Tuan rumah tentu takkan nak halau kan.. Tapi tak semua kawasan akan ada masalah tak cukup makanan ni.. sebilangan sahaja... Sbb tu lah agaknya ramai pelanggan saya yang tinggal di kawasan flat (bangunan tinggi) memilih untuk membuat majlis di dewan.
  8. Kenduri pertama / terakhir di dalam keluarga. Lebih2 lagi yang pertama, selalunya tetamu akan 80 -90% datang.
  9. Kesilapan paling besar pelanggan adalah membandingkan DOORGIFT dengan bilangan tetamu yang hadir. Meringkaskannya : 1 tetamu yang hadir = 1 doorgift. TETAPI kita tidak dapat menjamin dia makan untuk 1 pax. Mungkin menambah nasi/lauk. Melalui pemerhatian juga acapkali terjadi di mana tetamu tidak mengambil doorgift dan doorgift diletakkan semua di meja doorgift. 

Ini yang setakat ini saya boleh kongsikan.. kalau ada lagi yang saya tertinggal.. silalah komen dan tambah..

*Posting ini tiada niat untuk memburukkan sesiapa. Cuma sebagai teladan dan pengetahuan untuk kita bersama..